13 listopada 2019 r. w naszej szkole odbyły się wykłady dla uczniów starszych klas. Tematyka spotkań była związana z lokalnym dziedzictwem kulturowym, jakim są zabytkowy cmentarz i drewniany kościół w Bełku. Uczniowie mieli okazję zapoznać się z aktualnymi pracami odbywającymi się wokół kościoła, takimi jak: szczegółowa inwentaryzacja cmentarza wraz z identyfikacją nagrobków oraz pracami porządkowymi. Zaznajomili się z pracą wolontariuszy, z których wielu rozpoznali na zdjęciach, jako absolwentów naszej szkoły. Poszerzyli też wiedzę z zakresu opieki nad zabytkami. Uczniowie dowiedzieli się o prowadzonych pracach konserwatorskich przy dawnym parafialnym kościele św. Marii Magdaleny, które prowadzą do zabezpieczenia zabytkowych nagrobków i utrwalenia napisów nagrobnych.

Wykłady dotyczyły także architektury starego parafialnego kościoła. Uczniowie zaznajomili się z wieloma trudnymi pojęciami takimi jak m.in.: izbica na wieży, gontowy dach dwuspadowy czy konstrukcje zrębowe. Mieli okazję poznać symbole znajdujące się na nagrobkach przy starym kościele lub w jego wnętrzu. Wyjątkowe więc okazały się obrazy lub figury świętych, których uczniowie mogli rozpoznawać na podstawie ich atrybutów. Bez trudu rozpoznali św. Barbarę, św. Marię Magdalenę czy czterech ewangelistów ze zwierzętami ich symbolizującymi. Poznawali też wyjątkowe polichromie, które zawierały wiele elementów symbolicznych takich jakich jak: „Oko Opatrzności”, monogram „Chi Ro”, „miecz serce i kotwicę symbolizujące cnoty teologalne – wiarę, nadzieję i miłość czy  chustę Weroniki.

Szczególnie interesujące okazały się prezentowane ciekawostki. Uczniowie dowiedzieli się m.in. o tym, że w tutejszym kościele znajduje się skrzynia (jedna z trzech w województwie śląskim), w której kiedyś przechowywano paramenty liturgiczne, zwłaszcza drogocenne monstrancje czy złote kielichy. Podobnie uwagę uczniów zwróciła kamienna kropielnica z wyrytym rokiem 1657 oraz inicjałami A.H. (Adalbert Holly był ówczesnym właścicielem Bełku). Szczególne poruszenie wywołały zdjęcia i informacje o słynnej „kunie” znajdującej się przy starym cmentarzu.

W trakcie wykładu prowadzący w bardzo obrazowy sposób przybliżyli dzieciom symbolikę nagrobną, objaśniając co znaczy złamany kwiat, liście bluszczu, czy palmy, kamienny cokół lub wąż wygrawerowane bądź wykute w płycie nagrobnej. Wykłady były podsumowywane konkursami, w których za dobre odpowiedzi uczniowie mogli otrzymać pamiątkowe notesy czy smycze. Spotkania z pewnością dopełnią szkolne wyjścia na stary cmentarz czy do drewnianego kościoła, które zapowiedziała pani Dyrektor. Wtedy uczniowie będą mogli „na żywo” poznać to, o czym dowiedzieli się na spotkaniu.

ks. Cezariusz Wala